Pojazdy bojowe III RP – cz. 2


Druga, ale nie ostatnia część polskich pojazdów prototypowych oraz tych wprowadzonych do seryjnej produkcji.

BWP-40

Polski prototypowy bojowy wóz piechoty. Zmodernizowany BMP-1 z wieżą szwedzkiego bwp CV90.Powstał dzięki współpracy Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Maszyn Ziemnych i Transportowych, Huty Stalowa Wola i szwedzkiej firmy Bofors Weapons Systems. Zabudowa wieży CV-90 wymusiła zlikwidowanie włazu dowódcy (stanowisko dowódcy przeniesiono do wieży) i dwóch z czterech górnych włazów do przedziału desantowego. Zmniejszyła się także wielkość przedziału desantowego (w praktyce można w nim było przewieźć tylko czterech żołnierzy).

Pełny opis: Tutaj

BWP-2000

Bojowy Wóz Piechoty BWP-2000 – prototyp gąsienicowego bojowego wózu piechoty konstrukcji polskiej z lat 90. W zamyśle miał zastąpić używane do tej pory w Wojsku Polskim radzieckie pojazdy BWP-1. Ostatecznie wyprodukowano tylko dwa prototypy. Pojazd zaprojektowany jako środek transportu i walki pododdziału piechoty. Kadłub BWP-2000 spawany był ze stalowych płyt. Ponadto możliwa była instalacja pancerzu reaktywnego w celu zwiększenia ochrony.

Pełny opis: Tutaj

PZA Loara

PZA Loara (przeciwlotniczy zestaw artyleryjski LOARA) – zintegrowany samobieżny artyleryjski zestaw przeciwlotniczy oparty na podwoziu czołgu PT-91. Pojazd ten jest przeznaczony do zwalczania środków ataku powietrznego (samoloty, pociski manewrujące, śmigłowce, środki bezpilotowe oraz inne), działających na bardzo małych, małych i średnich wysokościach. Może również niszczyć lekko opancerzone cele lądowe i nawodne.

Pełny opis: Tutaj

Sopel

Polski, prototypowy, samobieżny zestaw przeciwlotniczy z 1993 roku. Na spotkaniu konstruktorów OBRSM Tarnów i OBRMZiT Stalowa Wola postanowiono opracować prosty zestaw przeciwlotniczy który można by zaproponować Wojsku Polskiemu jako następcę eksploatowanych zestawów Hibneryt. Początkowo planowano opracowanie pojazdu będącego połączeniem podwozia Opal z wieżą okrętową Wróbel, ale wkrótce postanowiono opracować nowa wieżę. Została ona opracowana w OBRSM przez zespół kierowany przez inż. Kazimierza Broniewicza. Po testach prace nad zestawem Sopel zostały zakończone. Zdobyte doświadczenia wykorzystano przy projektowaniu wieży zestawu przeciwlotniczego Stalagmit o zbliżonym uzbrojeniu, ale wyposażonego w nowoczesny system kierowania ogniem.

Pełny opis: Tutaj

Żbik

Kołowy opancerzony pojazd rozpoznawczy, który powstał w efekcie polskiej modernizacji samochodów pancernych BRDM-2 przez Wojskowe Zakłady Mechaniczne z Siemianowic Śląskich. Prace nad modernizacją samochodu były prowadzone pod kryptonimem „Tukan”. Zmodernizowany BRDM-2 ma w najbliższych latach pozostać podstawowym pojazdem kompanii rozpoznawczych w brygadach ciężkich wojsk lądowych oraz batalionów rozpoznawczych dywizji.

Pełny opis: Tutaj

Reklamy

One thought on “Pojazdy bojowe III RP – cz. 2

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s